Bezhlavý templář, Bakchus, Smrt a ostatní

19. 02. 
2007

O půlnoci se zjevuje poblíž Anenského kláštera v pražské Liliové ulici. Divoce cválá po kamenném dláždění a vlastní hlavu svírá v podpaží. Z nozder jeho koně šlehají plameny. Kdysi patřil k jednomu z nejmocnějších rytířských řádů, jaké kdy spatřily světlo světa.

Druhý měl za otce samého Dia a jeho matkou byla Afroditina vnučka Semelé. Pro staré Řeky a Římany představoval boha vína, nevázanosti a intuitivní, spontánní stránku bytí. Ti, kdo ho uctívali, se oddávali divokým výstřelkům, při nichž odhazovali zábrany i svou obvyklou totožnost a tančili až do úplného vyčerpání.

O třetím víme jenom to, že nesmí ani naznačovat, triky s lepidlem, ty on zná a když ho tuhle vynášeli, no, ten vám vypadal...

Bezhlavý templář, Bakchus (nazývaný v Řecku Dionýsos), Smrt a celé tucty dalších zjevení, strašidel, duchů a maškar se sešli v polovině února v Lochovicích, aby společně oslavili masopust.

Tradici vzkřísil v obci farní Klub Betlém ve spolupráci s Jízdou svobodných rytířů, které v jejich úsilí podpořil také místní obecní úřad. A tak se v ono sobotní odpoledne začaly před lochovickou farou objevovat desítky účastníků masopustního průvodu, jež čekal bohatý program. Nechyběly tradiční masky jako klibna, medvěd nebo bába s nůší, ale bylo zde i dost nebvyklých a mimořádných, například šílený doktor.

Jak se sluší, všichni se odebrali nejdřív na radnici, kde mluvčí masopustu pronobus požádal starostu o svolení k průvodu a za všechny masopustníky se zaručil, že žádnou škodu na zdraví, dobytku, úrodě ani majetku nikdo nezpůsobí. Poté, co starosta udělil masopustu své právo a zatančil si první tanec, vyšly maškary průvodem na nádraží. Tam už se blížila slavnostně vyšňořená parní lokomotiva ze Zadní Třebáně. Ze starých vagónů se vyhrnuli přespolní masopustníci z ostatních pobrdských městeček a oslavili jsme masopust společně.

Průvod pak prošel ještě celou obcí, pozdravil vážené občany a všichni uvítali písní, tancem a dobrým jídlem i pitím blížící se období čtyřicetidenního rozjímání a půstu, jež potrvá až do Velikonoc. Masopust skončil podle tradičního zvyku pochováním basy, kterou přítomný Smrťák odnesl do říše stínů.

Pokud vás zajímá, jak se to všechno událo, nahlédněte do fotoalba, kde na vás čekají snímky naší dokumentaristky Oříška.